Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Asunnon markkinointi

Lisätty 23.08.2017

Hyvät kuvat ja esittelytekstit ovat asunnon myynnissä tärkeitä.Hyvät kuvat ja esittelytekstit ovat asunnon myynnissä tärkeitä.

Asunnon oikea hinnoittelu ja oikeanlainen tehokas markkinointi sekä myyntityö alussa – ennen ensinäyttöä – ratkaisevat asunnon kiinnostavuuden.

Paras näkyvyys – paras hinta. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni ostajaehdokas kiinnostumaan asunnosta. Mitä laajempi näkyvyys, sitä useampi kiinnostunut saadaan katsomaan asuntoa. 

Välittäjää valitessa kannattaa siis tarkistaa, miten välittäjä kotiasi markkinoi. Varmista, että ainakin Oikotie ja Etuovi ovat käytössä. Sanomalehti-ilmoittelulla tavoitetaan ne ostajaehdokkaat, jotka eivät nettiä omakseen tunne tai muuten vain pitävät printtilehden lukemisesta enemmän. Sosiaalisessa mediassa aktiivisen markkinoinnin merkitys kasvaa koko ajan. Somen etu on, että markkinointi on kohdennettavissa. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa markkinointi on kohdennettavissa tarkasti vaikkapa henkilön asuinpaikan, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen mukaan.

 

Hyvät kuvat ovat asunnon myynnissä tärkeitä. Kuvilla houkutellaan asunnon ostajaehdokkaat katsomaan asuntoa, joten asunnon kuvaajaan ja kuvaukseen kannattaa panostaa. Voit hyvin pyytää välittäjältä näytekuvia nähtäväksi. Hyvällä välittäjällä on myös kattavat ohjeet, miten koti valmistellaan kuvauskuntoon. Osa välittäjistä ottaa kuvat itse ja saattavat siinä olla taitaviakin, mutta itse luotan ammattivalokuvaajaan. Kuvaajaan, joka on erikoistunut asuntokuvaukseen ja jolla on silmää löytää asunnon parhaat puolet. 

 

Hyvät esittelytekstit, joissa asunnosta tuodaan esille sen parhaimmat puolet, täydentävät ilmoitusta on käytössä sitten esittelyvideo tai perinteiset kuvat. Hyvä välittäjä osaa puhutella oikeaa kohderyhmää myös tekstein.

 

Ilman esittelyä ei asuntoa myydä. Ei ainakaan mielestäni pitäisi. Ostopäätöksen tekeminen vaatii tutustumisen asuntoon eikä se vielä toistaiseksi aukottomasti onnistu muutoin kuin paikan päällä käyden. Varmista aina välittäjältä, että hän on valmis esittelemään asuntoa usein ja halukas halutessasi järjestämään yksityisesittelyjä.

 

Asuntokaupassa alku on ratkaisevaa aikaa. Oikea pyyntihinta, kattava oikein kohdistettu markkinointi ja riittävä esittelytiheys ovat avainasioita asunnon myynnissä.