Background
2.3.2018asunnon markkinointi

Asunnon markkinointi - parhaalla näkyvyydellä paras hinta

Asunnon oikea hinnoittelu ja oikeanlainen tehokas markkinointi sekä myyntityö alussa ennen ensinäyttöä ratkaisevat asunnon kiinnostavuuden.

Paras näkyvyys – paras hinta. Tavoitteena on saada mahdollisimman moni ostajaehdokas kiinnostumaan asunnosta. Mitä laajempi näkyvyys, sitä useampi kiinnostunut saadaan katsomaan asuntoa. 


Välittäjää valitessa kannattaa siis tarkistaa, miten välittäjä kotiasi markkinoi. Varmista, että ainakin Oikotie ja Etuoviovat käytössä. Sanomalehtimainonnalla tavoitetaan edelleen ne ostajaehdokkaat, jotka eivät nettiä vieläkään omakseen tunne. Sosiaalisessa mediassa markkinoinnin merkitys kasvaa koko ajan. Somen etu on, että markkinointi on kohdennettavissa. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa markkinointi on kohdennettavissa asuinpaikan, kiinnostuksen kohteiden ja käyttäytymisen mukaan. Algoritmipohjainen somemarkkinointi on tätä päivää.  


Hyvät kuvat ovat asunnon myynnissä tärkeitä. Pyydä nähdä esim. esitteitä tai vilkaise vaikka Facebookista tai asuntoportaaleista, millaisin kuvin välittäjä kohteitaan myy. Hyvällä välittäjällä on myös kattavat ohjeet, miten koti valmistellaan kuvauskuntoon. Osa välittäjistä ottaa kuvat itse ja saattavat siinä olla taitaviakin, mutta itse luotan ammattivalokuvaajaan. Kuvaajaan, joka on erikoistunut asuntokuvaukseen ja jolla on taito löytää juuri ne oikeat kuvakulmat.


Hyvät esittelytekstit, joissa asunnosta tuodaan esille sen parhaimmat puolet, täydentävät ilmoitusta on käytössä sitten esittelyvideo tai perinteiset kuvat. Hyvä välittäjä osaa puhutella oikeaa kohderyhmää myös tekstein. 


Ilman esittelyä ei asuntoa myydä. Ei ainakaan mielestäni pitäisi. Ostopäätöksen tekeminen vaatii tutustumisen asuntoon eikä se vielä toistaiseksi aukottomasti onnistu muutoin kuin paikan päällä käyden. Varmista aina välittäjältä, että hän on valmis esittelemään asuntoa usein ja halukas halutessasi järjestämään yksityisesittelyjä.


Asuntokaupassa alku on ratkaisevaa aikaa. Oikea pyyntihinta, kattava oikein kohdistettu ja tehokas markkinointi sekä proaktiivinen myyntityö takaavat hyvän lopputuloksen.